In 2020 stonden we in de frontlinie. Terwijl het land op slot ging en de sirenes overuren draaiden, deden wij wat we moesten doen. We stapten de werkvloer op, vaak onbeschermd. We kregen applaus vanaf de balkons en werden uitgeroepen tot helden.

Vandaag, zes jaar later, is dat applaus verstomd en is de realiteit voor duizenden collega's een nachtmerrie. Zorgmedewerkers die tijdens hun werk Long COVID opliepen, zijn hun gezondheid, hun energie en hun baan kwijt. In plaats van hen ruimhartig te compenseren, is het kabinet nu voornemens de WIA-uitkering verder te vermageren. De helden van toen worden behandeld als de schadeposten van nu.

Deze website en het protestnummer Na het applaus zijn ontstaan uit pure noodzaak. De echte slachtoffers hebben simpelweg de adem, de fysieke kracht en de juridische veiligheid niet meer om zelf de barricaden op te gaan of luidkeels te protesteren.

Daarom is De Gebroken Held in het leven geroepen. Een virtuele artiest, maar met een levensechte woede. Deze plek is een digitaal protestbord en een megafoon voor de stilgevallen stemmen in de zorg. Dit is geen roep om medelijden, dit is een eis om rechtvaardigheid en bestaanszekerheid.

Luister. Deel. En laat Den Haag horen dat we onze collega's niet in de kou laten staan.